Založ si blog

V nasej krcmicke

Určite to poznáte… Možno je len horúco a vy sa potrebujete schladiť, alebo máte návštevu z ďaleka, alebo len skrátka potrebujete vypadnúť na jedno. Reč je o pive a o zariadeniach, kde ho podávajú. Krčmy dnes majú určité črty, ktorými sa podľa mňa degradujú na možno nejaké nálevne piva. Už v nej nesídli ten povestný krčmový duch, čo tam bol po stáročia. Kde sa podel?

Existuje jedno prazvláštne slovo, nadáva sa mu móda. Alebo možno by bolo výstižnejšie povedať… trend. Trendy ovládli naše životy, hovoria nám ako sa máme správať, obliekať, konať. No jeden trend upútal moju pozornosť a to práve tam, kde by som to najmenej čakal – v krčme.

Čo je to krčma pre nás Slovákov? V našej kultúre mala vždy význačné postavenie. Každá dedina má doteraz práve kostol a krčmu, dve najzákladnejšie budovy a dve polovice srdca každej slovenskej dediny v minulosti a vo veľa prípadoch aj v súčastnosti. Či chceme či nechceme, je to miesto, kde sa naši praotcovia schádzali po generácie a rozoberali život z každého konca, presne tak ako dnes. Nikdy sme neboli moc bojovný národ. No frfľať na všetko za pohárom piva, to nám ide snáď najlepšie z celej Európy. Stalo sa to už možno takým slovenským abyčajom – je zle, poďme to prerať do krčmy. Tak teda poďme.

No miesta, kam teraz chodíme… zmenili sa. Pokiaľ sa na vás pri otvorení dvier nevyvalí kúdoľ dymu, je dobre, no to je tá lepšia časť. Krčmy sa rozhodli byť inovatívne, tak reku, udržme si zákazníka, kúpme veľkú plazmu! Fajn, hrá sa hokej, chápem tomu. Ale mať to zapnuté vkuse? Aký má potom zmysel chodiť do krčmy? Televízor spustím aj doma. Asi fakt len kvôli čapovanému pivu… ale to už potom nie je krčma, ale len nálevňa piva.

Ďalšia vec, jukebox. Fajn vec, keď je nuda a ste v krčme viacmenej sami. No väčšinou je to tak, nahlas, že nepočuť vlastného slova. Niekto v tom dokáže komunikovať, mne sa to nepodarilo. A takisto, hudbu si môžem kľudne pustiť aj doma, kvôli tomu by sa podľa mňa nemalo chodiť do krčmy. Tak kvôli čomu?

Krčma je pre mňa miestom, kde pivo tečie, kde nie je počuť nič okrem štrngania pohárov a takého toho krčmového šumu. Malo by to byť miesto, kde sa dá otvorene a slobodne komunikovať, kde chodíme kvôli ľuďom, ktorí nám za to stoja a v neposlednej rade aj kvôli dobrému pivu. No toto je pre mňa ten krčmový duch a veľmi ma mrzí, že sa vytráca. Krčma by mala byť práve miesto stretávania, diskusie a obohacovania sa rôznymi inými náhľadmi na svet. Napriek tomu sa to mení na niečo veľmi groteskné.

Možno je čas sa trochu zamyslieť a povedať si, kam sa vytratila normálna bežná komunikácia? Čo sa to s nami deje? A to aj v takej tradičnej inštitúcii, ako je kčma pre Slováka? Možno by mal Jánošík presať mávať plazmovým delom a možno by sa mali duchovia krčiem vrátiť tam, kde boli kedysi stvorení.

Zboznujem Benyho

26.09.2013

Práve bolo 8,30h… To sa dá ešte ako tak nazvať, že sa dá… Ale pre koho? No pre mňa určite nie! Pes sa tlačil ku mne do postele a ja som mal pocit, že to je dačo iné len nie pes. V kuchyni nahlas hrali jubilantom, kde som sa dozvedel, koľko rokov spolu žijú manželia XY a že sa k blahoželaniu pripájajú aj Milka s rodinou a do toho všetkého búchala pravdepodobne [...]

Kam kracas, Slovensko?

26.08.2013

Som ten, ktorý pamätá mlieko, maslo, smotanu, tvaroh, syry a mliečne výrobky z kvalitných, zdravých, dobre ošetrených a sebestačných slovenských chovov. Rovnako pamätám kvalitné mäso, hydinu, šunku, mäsové výrobky, údeniny, ryby a rybie výrobky. Som ten, ktorý pamätá konkurencie schopný kvalitne oblecenie , obuv a odevy slovenskej výroby.Som ten, ktorý pamätá Tuzex [...]

Hong Kong

16.08.2013

Po 2 tyzdnoch a 9000 km konecne nejaka civilizacia.Mmmmmmmmmmmmmmmmm, len si tak plavat ulicami Hong Kongu do nekonecna. Hong Kong je presne to, co som ocakaval – uzke ulicky lemovane nekonecnymi mrakodrapmi. Chodniky preplnene krasnymi vonavymi ludmi. Proste uplny opak Ciny. Cesta vlakom z Pekingu nebola nijak zaujimava – konecne som si pozrel zopar filmov, co som mal v pocitaci. Do [...]

Kaczynski lech

Poľská vláda čelí kritike za spochybnenie ruskej stopy v Kaczyňského kauze

19.04.2024 23:16

Letecké nešťastie sa odohralo 10. apríla 2010 pri meste Smolensk na západe Ruska.

Navaľná

Julija Navaľná prevzala nemeckú Cenu za slobodu médií

19.04.2024 21:51

Manželia Navaľní dostali toto ocenenie "za odvahu prejavenú v hnutí odporu a za odvážny a nenásilný boj proti brutálnej diktatúre v Rusku"

súd, manhattan

Pred súdom na Manhattane, kde prebieha proces s Trumpom, sa zapálil muž

19.04.2024 20:37, aktualizované: 22:18

Polícia neskôr oznámila jeho totožnosť. Jeho čin mohol byť motivovaný konšpiračnými teóriami.

Azerbajdžan / Vojak /

Arménsko súhlasilo s vrátením štyroch okupovaných dedín Azerbajdžanu

19.04.2024 20:07

Dohoda sa zrodila na stretnutí, ktoré viedli podpredsedovia vlád oboch krajín.

Štatistiky blogu

Počet článkov: 6
Celková čítanosť: 10870x
Priemerná čítanosť článkov: 1812x

Autor blogu

Kategórie